Burmistrz Gminy Kłecko informuje, iż na podstawie art. 6  ust. 5a i 5aa, w związku z ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469 ze zm.), zobowiązany jest do  kontroli przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy w zakresie posiadania przez nich aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych oraz dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Do nieruchomości niezamieszkałych, w których wytwarzane są odpady komunalne, zalicza się np. obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, ośrodki zdrowia, apteki, placówki oświatowe itp.

 Właściciele powyższych nieruchomości, którzy pozbywają się odpadów komunalnych, zobowiązani są do zawarcia umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą odbierającym odpady, wpisanym do rejestru działalności regulowanej (wykaz podmiotów dostępny jest w Urzędzie Miejskim Gminy Kłecko oraz na BIP Gminy Kłecko). Umowy te muszą zawierać postanowienia zobowiązujące wykonawcę do odbioru odpadów posegregowanych, ponieważ obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów dotyczy wszystkich nieruchomości.

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:

  • uiszczać w gminie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją;
  • zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym, na część nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.

Przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi na skutek prowadzonej działalności gospodarczej.

 Jednocześnie informujemy, że przedsiębiorcy, nieposiadającemu umowy na odbieranie odpadów komunalnych, grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).

W związku z powyższym, przedsiębiorcy z terenu Gminy Kłecko, zostaną powiadomieni
o terminie kontroli i zobowiązani do udokumentowania posiadania umów na korzystanie
z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów
i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza, w  przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej, oraz gdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą nie ma wydzielonego odrębnego pomieszczenia na jej prowadzenie, jego usługi opierają się na usługach intelektualnych (np. doradztwo prawne, usługi terapeutyczne, grafika komputerowa), bądź prowadzi je poza miejscem zamieszkania (np. usługi transportowe lub budowlane itp.), brak posiadania umowy. Jednak w takim przypadku należy dostarczyć oświadczenie o rodzaju pełnionych usług, z informacją, iż w związku z prowadzoną działalnością nie wytwarzają Państwo odpadów komunalnych, a także, że nie mają Państwo wydzielonego pomieszczenia na prowadzenie swojej działalności, a usługi prowadzone są poza miejscem zamieszkania.

Druk oświadczenia do pobrania oswiadczenie-o-niewytwarzaniu-odpadow.docx

Powiadomienie Gminy o ww. okolicznościach, pozwoli na zweryfikowanie przypadków, w których obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych nie jest wymagany.

Uwaga! Obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów spoczywa na prowadzącym działalność gospodarczą (wytwarzającym odpady). W przypadku, gdy nieruchomość lub jej część jest wynajmowana na prowadzenie działalności, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący, chyba, że umowa najmu lokalu stanowi inaczej.

   /-/ Adam Serwatka

Burmistrz Gminy Kłecko

Facebook.com X.com

Do pobrania