Kontrola przedsiębiorców w zakresie posiadanych umów na odbiór odpadów komunalnych

Burmistrz Gminy Kłecko informuje, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach  (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.)  przystępuje do kontroli nieruchomości niezamieszkałych w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.

Kontrolami objęte będą nieruchomości niezamieszkałe na których powstają odpady komunalne w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej.

Przedmiotowe kontrole dotyczyć będą właścicieli lub użytkowników nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych i którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, są zobowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości wpisanego do rejestru działalności regulowanej (wykaz dostępny na stronie BIP Urzędu Gminy Kłecko) przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi. Do nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne zalicza się m. in.: budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale handlowe, usługowe, gastronomiczne, obiekty produkcyjne, warsztaty, biura, sklepy, itp.

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkalne oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych wytwarzanych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej. Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:

  • uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją,
  • indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów z podmiotem uprawnionym na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza)

Przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi na skutek prowadzonej działalności gospodarczej.

Jeżeli dotychczas właściciel nieruchomości niezamieszkałej nie zawarł  umowy na odbiór odpadów komunalnych zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku. Przedmiotowa umowa musi zapewnić odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych w sposób zgodny z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r., w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, zgodnie z którym selektywnie zbiera się papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady.

Pouczenie

Zgodnie z art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 ze zm.) za uchylanie się od obowiązków określonych w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie właściciel nieruchomości podlega karze grzywny na zasadach wskazanych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.

 

BURMISTRZ
 /-/ Rafał Kowalczyk

 

Facebook.com X.com