Kłecko

Font Size

Cpanel

Warsztaty przyrodnicze w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Chalinie (Sierakowski Park Krajobrazowy).

W dniach 27 – 31 marca laureaci etapu wojewódzkiego XVI edycji konkursu „Poznajemy Parki Krajobrazowe Polski”: Marcelina Jósiak, Agata Lasecka, Anna Kozicka i Michał Lasecki wraz z opiekunką, Beatą Trochą brali udział w warsztatach przyrodniczych w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Chalinie. Uczniowie reprezentowali Lednicki Park Krajobrazowy. Już w drodze do Chalina zachwycały mijane krajobrazy – teren Puszczy Noteckiej, jeden z największych kompleksów leśnych w Polsce (135 tys. ha). Wieś Chalin tworzy skupisko zaledwie kilku domostw, stary folwark oraz odrestaurowany barokowy dwór Kurnatowskich. Tutaj znajdują się ekspozycje poświęcone florze i faunie okolic Chalina oraz ochronie środowiska naturalnego. Jedną z atrakcji dworu jest wizerunek słynnej Barbary Brezy (właścicielki Chalina z XVII wieku), której ducha według legendy można spotkać w budynku i pobliskim parku. W pobliżu dworu wzniesiono nowy obiekt, w którym znajduje się hotel i Ośrodek Edukacji Przyrodniczej w Chalinie. Warunki naszego pobytu były atrakcyjne: przytulne pokoje, pyszne jedzenie, sala telewizyjna, przestronny hol, wigwam, boisko sportowe oraz plac zabaw. Program przygotowany przez Organizatorów był bardzo bogaty.

W poniedziałek zwiedzaliśmy dwór i ekspozycje zwierząt: ssaków, ptaków, gadów, owadów, ryb, kolekcje poroży. Odbyliśmy wycieczkę po wytyczonej w okolicy ścieżce dydaktycznej „Jary koło Chalina”. Teren spacerowy prowadził Jabłoniowym Szlakiem oraz dzikimi zakątkami Sierakowskiego P. K. Oprowadzał nas i opowiadał p. Jacek Wendzonka. Po południu odbyły się warsztaty „Ślady zwierząt”, po których obserwowaliśmy z p. Karoliną Ferenc obecność zwierząt w terenie.

Na wtorkowe przedpołudnie zaplanowano wycieczkę autokarową po Sierakowskim P. K. Zwiedziliśmy: Pobernardyński Kościół Parafialny pw. NMP Niepokalanie Poczętej w Sierakowie, Muzeum Zamek Opalińskich, Stado Ogierów oraz Centrum Edukacji Regionalnej Mniszki. Jeździliśmy bryczkami po Sierakowie, a naszym przewodnikiem był pasjonat historii i geografii, p. Jarosław Śmierzchalski. W Centrum Edukacji Regionalnej i Przyrodniczej w Mniszkach zobaczyliśmy warsztaty pokazowe ginących zawodów, sprzęty gospodarstwa domowego, dawną szkołę i skład kolonialny oraz poznaliśmy przyrodę Doliny Kamionki. Uczestniczyliśmy w zajęciach z wikliniarstwa. Wieczorem wszyscy miło spędzili czas przy ognisku.

Środę spędziliśmy na sportowo. Przedpołudnie wypełniły zajęcia Nordic Walking. Po profesjonalnej rozgrzewce przeszliśmy trasę ok. 8 km. Czas po obiedzie wypełniły zajęcia rekreacyjne na kręgielni w Sierakowie. Każdą wolną chwilę spędzaliśmy czynnie, do dyspozycji było boisko, tereny rekreacyjne oraz ścieżki spacerowe. Mieliśmy czas na spotkania z nowo poznanymi kolegami z pięciu innych parków krajobrazowych Wielkopolski.

W czwartek zwiedziliśmy Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) – jedno z największych podziemi fortyfikacyjnych świata, system umocnień stworzony przez Niemców w latach 1934–1944. Po zejściu 50 m w dół obejrzeliśmy ocalały system tuneli, sieć magazynów amunicyjnych, dworce kolejki wąskotorowej. Od 2011 roku MRU znajduje się w rejestrze zabytków, w 1980 w ich obrębie utworzono największy rezerwat nietoperzy w Europie. W Pszczewie odwiedziliśmy Muzeum „Dom Szewca”. Po obiedzie mieliśmy zajęcia z lepienia w glinie z p. Sławomirem Szaratą.

Na piątek zaplanowano zajęcia z zakresu orientacji w terenie, które poprzedził wykład z podstaw terenoznawstwa. Z mapą oraz kartą pracy z zadaniami do wykonania przeszliśmy wytyczoną trasę i bezbłędnie znaleźliśmy 9 punktów kontrolnych. Z kolegami z P.K. Promno zajęliśmy I miejsce. Powoli zbliżał się czas wyjazdu. Po obiedzie zaczęliśmy się żegnać z tym uroczym miejscem. Jeszcze tylko wymiana maili i adresów, podziękowania dla Organizatorów i mogliśmy wracać do domów. Zajęcia w Chalinie przebiegały w bardzo miłej i życzliwej atmosferze, dopisała pogoda. Dzięki wycieczce poznaliśmy okolice Sierakowa oraz nawiązaliśmy ciekawe znajomości. (Beata Trocha)

POGOTOWIE PRZEMOCY W RODZINIE   GOSPODARKA ODPADAMI    CEIDG DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ   SCHRONISKO DLA ZWIERZĄT z gm. Kłecko

Galeria

str2-a
1/9
start stop bwd fwd

Odwiedza nas 27 gości oraz 0 użytkowników.

Copyright © 2011 Urząd Miejski Gminy Kłecko, ul. Dworcowa 14, 62 - 270 Kłecko, tel. 61 427 01 25,  fax 61 427 02 21